Słońce wychodzące z nad chmurki1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
 

  • Tworzenie radosnego nastroju w grupie podczas świętowania Dnia Dziecka.
  • Dzień Rodziny – wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.
  • Odwracanie uwagi dziecka od powodu płaczu i tęsknoty poprzez zainteresowanie go atrakcyjną zabawką.
  • Indywidualne podejście do dziecka z uwzględnieniem jego stanu emocjonalnego, aktywności i chęci do zabawy.
  • Kontynuacja nauki siedzenia w kole, trzymania się za rączki.
  • Modelowanie prawidłowych i bezpiecznych zachowań podczas spacerów i zabaw na placu zabaw.
  • Zachęcanie do współpracy z innymi dziećmi podczas zabawy, wymienianie się zabawkami, wspólne układanie klocków, wdrażanie do zgodnej zabawy pomiędzy dziećmi.
  • Próby poruszania się parami, pociągiem, przy wężu ułatwiające bezpieczne spacerowanie.
  • Wyrabianie nawyku sprzątania zabawek po skończonej zabawie – zbieramy klocki do pojemnika a zabawki odkładamy na półkę.
  • Pokazywanie i wspomaganie dziecka w samodzielnym spożywaniu posiłków.
  • Przyzwyczajanie do nocnikowania – stopniowe wydłużanie czasu siedzenia na nocniku.
  • Dalsze kształtowanie nawyków higienicznych i prozdrowotnych – mycie rączek po powrocie z placu zabaw oraz ze spaceru.

2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:

  • Oglądanie ilustracji i czytanie krótkich wierszyków związanych z latem.
  • Wprowadzanie słownictwa związanego z latem i wypoczynkiem na świeżym powietrzu – rozwijanie mowy biernej.
  • Rozwijanie mowy biernej poprzez wypowiadanie próśb i poleceń.
  • Zachęcanie do gaworzenia, nazywania, wskazywania przedmiotów podczas oglądania książeczek. Nauka wypowiadania prostych, pojedynczych słów.
  • Aranżowanie zabaw z wykorzystaniem obrazków – wskazywanie i opowiadanie o przedmiotach, próby znajdywania tych przedmiotów na Sali.
  • Utrwalanie rozumienia nakazów i zakazów: „podaj”, „nie wolno”.
  • Próby zapamiętywania i wypowiadania na głos imion dzieci i opiekunek.
  • Ćwiczenia oddechowe: dmuchanie piórek, skrawków papieru, baniek mydlanych.

3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne:

  • Zabawy piramidami, wkładanie obręczy, budowanie wieży z klocków piankowych: piętrzenie, burzenie.
  • Dowolne zabawy klockami waflowymi rozwijające wyobraźnię i precyzyjne kontrolowanie ruchów.
  • Próby turlania bączków – samodzielnie i przy pomocy opiekunki.
  • Labirynt – przesuwanie kółek, samochodów według jednej drogi – ćwiczenie ruchów palców, nadgarstka, dłoni.
  • Ćwiczenie czynności wkładania mniejszych elementów w większe. Opiekunka czuwa nad poprawnym manipulowaniem.
  • Stymulowanie reakcji sensoryczno-motorycznych: utrzymywanie w rączkach po jednej zabawce – postukiwanie nimi o siebie lub podłogę.
  • Ćwiczenie czynności wkładania, wyjmowania, przekładania, zamykania, otwierania.
  • Dowolne zabawy w kącikach edukacyjnych: kuchnia, warsztat łazienka. Opiekunka pokazuje i czuwa nad poprawnym wykonywaniem odpowiednich czynności: gotowanie, mycie lalek itp.

4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:

  • Wzmacnianie mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg poprzez zabawy ruchowe dostosowane do wieku i predyspozycji dziecka.
  • Nauka chodzenia z podtrzymywaniem za rękę lub pchaniem zabawek na kółkach.
  • Dzieci samodzielnie chodzące: Stwarzanie przestrzeni do swobodnego chodzenia po sali, wzmacnianie mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg.
  • Nauka pokonywania przeszkód na drodze ( np. zabawek ), pobudzanie do schylania, sięgania po zabawki.
  • Zabawy balonami, wspomagające ogólny rozwój ruchowy dziecka, ćwiczące duże partie mięśniowe.
  • Zwiększanie zakresu ruchów celowych rąk, koordynacji ciała podczas prób łapania balonów, baniek mydlanych.
  • Toczenie piłki w pozycji siedzącej - dzieci raczkujące, ćwiczenia rzutu piłką w pozycji stojącej – dzieci chodzące.
  • Zabawy ruchowe z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
  • Ćwiczenia w utrzymywaniu równowagi: jazda na konikach i jeździkach.
  • Spacery na świeżym powietrzu, dowolne zabawy na placu zabaw.

5. Zajęcia umuzykalniające:

  • Zachęcanie dzieci do klaskania w rączki, poruszania się w takt melodii podczas śpiewanych przez opiekunkę piosenek.
  • Zapoznanie z nowymi piosenkami: „Pieski”, „ Słoneczko”, „Pszczółka”.
  • Próby uczestnictwa w zabawach kołowych, dowolne tańce przy muzyce dziecięcej.
  • Nauka wytwarzania dźwięków przy pomocy instrumentów muzycznych: bębenek, tamburyno, grzechotki.
  • Słuchanie muzyki relaksacyjnej dla dzieci.

6. Zabawy paluszkowe:

  • Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni do wierszyków: „Rak”, „Sroczka”, „Pająk”.
  • Utrwalanie zabaw: „Gwiazdka”, „Małe rączki”, „Witam Cię”.
  • Zapoznanie z zabawą: „Biedroneczka”.
    Wyciągamy przed siebie obie dłonie i recytując wierszyk palcami jednej ręki dotykamy palców drugiej ręki, zaczynając od najmniejszego. Na koniec wykonujemy dłonią zygzaki i unosimy ją ku górze

    Biedronka małaBiedronka
    robaczki spotkała:
    z tym się przywitała,
    tego pogłaskała,
    temu pomachała,
    tego zabrać chciała,
    z tym się pożegnała…
    i do nieba poleciała