Spacerująca rodzina1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
 

  • Przygotowanie do życia w grupie społecznej przez wdrażanie do zgodnej zabawy.
  • Doskonalenie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków. Właściwe posługiwanie się sztućcami. Zwracanie uwagi na właściwą postawę przy stole
  • Rozwijanie umiejętności słuchania innych – zwracanie uwagi na kolejność wypowiadania się w grupie
  • Przypominanie o zasadach panujących w grupie - nauka słuchania, gdy mówią inni, cierpliwe czekanie na swoją kolej.
  • Wyrabianie umiejętności zdyscyplinowanego przemieszczania się: „jedziemy pociągiem”, „idziemy parami
  • Nauka poprzez zabawę serdecznych zachowań wobec koleżanek i kolegów. Dbanie o jak najlepszy kontakt dziecka z opiekunką
  • Kształtowanie nawyku mycia rąk i buzi po zabawie, przed i po posiłkach oraz po skończonej toalecie
  • Nauka zgodnego zachowania się w grupie – utrwalanie pozytywnych zachowań wobec innych: nie zabieranie zabawek, nie przepychanie się, czekanie na swoją kolej
  • Zachęcanie do sygnalizowania potrzeb fizjologicznych.
  • Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
  • Kształtowanie nawyków porządkowych – odkładamy zabawki na swoje miejsce, zasuwamy krzesełka po wstaniu od stolika
  • Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna
  • Zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabawy na placu zabaw
  • Sprawianie radości bliskim poprzez obdarowywanie ich samodzielnie wykonanymi laurkami 

2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:

  • Radośnie świętujemy Dzień Dziecka – pogadanka na temat ich święta
  • Czytanie wierszyków: „Pierwszy czerwca -”, „ Murzynek Bambo”
  • „Wszystkie dzieci nasze są” – zwrócenie uwagi na dzieci z różnych stron świata: wygląd, kolor skóry, ubiór. Rozmowa na temat różnic między dziećmi na kuli ziemskiej.
  • Czytanie bajeczek wybranych samodzielnie przez dzieci – próby wypowiedzi na temat przeczytanych utworów – poszerzanie słownictwa Rozwijanie zainteresowania dzieci książkami. Oglądanie i czytanie książeczek ze żłobkowej biblioteki.
  • „Moje ulubiona książeczka” – zachęcanie dzieci do indywidualnych wypowiedzi na temat swoich książeczek – budowanie pewności siebie poprzez występy przed rówieśnikami
  • „W bajkowej krainie książek” – rozpoznawanie i nazywanie bohaterów znanych bajek
  • „Do kogo należą te przedmioty?” – ćwiczenia klasyfikujące – łączenie obrazków przedstawiających baśniowe postacie z odpowiednimi rekwizytami
  • Wprowadzanie słownictwa związanego z Latem – zabawy w ogrodzie, na placu zabaw, odpoczynek nad wodą,
  • „Nadeszło Lato ” – rozmowa kierowana na temat zmian zachodzących w przyrodzie
  • Czytanie wierszyków i bajeczek ze żłobkowej biblioteki o letniej tematyce: „Tęczowe lato”, „Biedronka i żuk” – rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego.
  • Loteryjka obrazkowa – „Co pasuje do lata?” Oglądanie obrazków, nazywanie ich i odpowiednie klasyfikowanie
  • „Zbieramy muszelki” – zabawa liczbowa – utrwalanie nauki liczenia do trzech
  • „Letnia burza” – ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem piórek

3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:

  • Układanie klocków o rożnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o rożnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
  • Piramidy, wkładanki, obręcze- usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • Puzzle i układanki drewniane – stymulowanie procesów spostrzegania, analizy i syntezy wzrokowej
  • „Bajkowe puzzle” – układanie bajkowych postaci z elementów różnej wielkości i kształtu
  • Układamy książki – nauka segregowania od najmniejszej do największej
  • Tworzenie konstrukcji przestrzennych z klocków typu: wafle lub lego.
  • Budowanie zamków i babek z piasku
  • Nawlekanie koralików na sznurek – kształtowanie sprawności manualnej.
  • Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” utrwalanie pojęć wysoki, niski,
  • Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie - stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo - ruchowej,
  • Zaczarowany świat dziecka – praca plastyczna z wykorzystaniem kawałków gąbki
  • „Mój książkowy przyjaciel ” – kolorowanie ulubionej baśniowej postaci
  • „Zakładka do książki” – przyozdabianie kolorowymi elementami o różnym kształcie i wielkości
  • Laurka dla Taty – praca plastyczna z okazji Dnia Ojca - z wykorzystaniem kolorowego papieru.
  • Lato czeka – praca plastyczna przy użyciu: kleju, papieru, bibuły.

Bawiące się dzieci na łące4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:

  • Dziecięcy plac zabaw - gry i zabawy podczas obchodów Dnia Dziecka
  • Spacery połączone z zabawa na świeżym powietrzu- doskonalenie umiejętności poruszania się w parach i przy wężu; wdrażanie zasad bezpiecznego poruszania się.
  • „Mój kolega robi…” – zabawa ruchowo - naśladowcza
  • „Dziecięce igraszki” – zabawa z wykorzystaniem maty interaktywnej
  • Ćwiczenia przeciw płaskostopiu- chód we wspięciu na palcach, piętach, chód na krawędziach bocznych stopy, podkurczanie i prostowanie palców stóp.
  • Z wizytą u „Małej Syrenki”- na rozłożonej chuście animacyjnej układamy papierowe rybki i podrzucamy (mocno, lekko), obserwujemy pływające rybki
  • „Złap smoka za ogon” – zabawa bieżna
  • Pobyt na świeżym powietrzu – dostarczanie pozytywnych emocji podczas zabaw w ogrodzie.
  • Zabawy kształtujące refleks: „Słońce świeci – deszczyk pada”
  • Zabawa ruchowa z elementami klasyfikacji – na dywanie opiekunka układa kwiatki z kolorowego papieru (czerwony, żółty, zielony, niebieski). Zadaniem dzieci jest dopasować kolorowe płatki do odpowiednich kwiatów
  • Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał słowny- zabawa „Jedź, stój”
  • Poranna gimnastyka do piosenek „Gimnastyka ważna sprawa”, „Rączki do góry”,
  • Zabawy z piłką: kopanie, rzucanie, turlanie, podawanie.
  • Ćwiczenia muzyczno – ruchowe inscenizowane treścią piosenek, zachęcanie do naśladowania ruchów i gestów opiekuna.
  • Zabawy dowolne na placu zabaw i w ogrodzie

5. Zajęcia umuzykalniające:

  • Zabawy ruchowe ze śpiewem: „Baloniku”, „Stary Niedźwiedź”, „Kółko graniaste” - integrowanie grupy,
  • Wspólne tańce w kole do piosenek „Wszystkie dzieci nasze są”, „Pierwszy czerwca”
  • Zabawa instrumentami muzycznymi - próba grania na nich.
  • Zabawy w rytm melodii: łączenie w pary, w koło, zmiany kierunku tańca
  • Zabawy ruchowo-muzyczne przy piosenkach „Pszczółka Maja”, „W moim domku”
  • Ilustracje ruchowe piosenek „Prawa ręka, lewa noga”, „Jadą misie”
  • Słuchanie muzyki relaksacyjnej – próby wyciszenia po wyczerpującej zabawie
  • Wspólne tańce do piosenek: „Kolorowa piłka”, „Woogi - boogi”
  • Zabawy kołowe, ruchowo – naśladowcze do dziecięcych przebojów.
  • Co to za piosenka? – odgadywanie znanych dzieciom piosenek, wspólny śpiew i taniec przy utworach

6. Zajęcia paluszkowe:

  • „Masuje, masuje”- budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.
  • Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw paluszkowych: „Kanapka”, „Pająk”, „Sroczka”;
  • Nauka wyliczanki „Paluszek”
    Paluszek zginam, Paluszek prostuje
    Paluszkiem ucho wskazuję… (oko, nos, buzię)
  • Chmura z deszczemZapoznanie z zabawą „Letnia burza”:
    Pada deszczyk, pada, pada,
    (Uderzamy palcem o podłogę.)
    coraz prędzej z nieba spada.
    (Przebieramy wszystkimi palcami.)
    Jak z konewki woda leci,
    (Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
    A tu błyskawica świeci...
    (Prostujemy się i klaszczemy w dłonie nad głową.)
    Grzmot !!!
    (Tupiemy stopami o podłogę.)