1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
    • Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby, samodzielne mycie rączek i buzi po posiłkach oraz po spacerze. Indywidualne próby zgłaszania potrzeb fizjologicznych oraz próby samodzielnego korzystania z toalety.
    • Bawimy się zgodnie i bezpiecznie, szanujemy zabawki i zamieniamy się nimi podczas zabawy
    • Wyrabianie umiejętności zdyscyplinowanego przemieszczania się „Jedziemy pociągiem”,
    • Zapamiętywanie przez dzieci swoich leżaczków i miejsc przy stole oraz wyrabianie umiejętności prawidłowego zachowania się przy stole
    • Wpajanie nawyków grzecznościowych – utrwalenie poznanych słów (proszę, dziękuję, przepraszam)
    • Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: siedzenie w kole, odkładanie zabawek na miejsce, spokojne siedzenie podczas posiłków,
    • Usprawnianie samoobsługi: wspomaganie nauki samodzielności w piciu z kubka, posługiwaniu się łyżką, widelcem,
    • Wpajanie nawyków grzecznościowych, higienicznych i porządkowych: m. in. rytuał powitania i pożegnania, porządkowanie zabawek,
    • Wpajanie nawyków grzecznościowych- witamy się i żegnamy z kolegami w Żłobku używając zwrotów „Dzień dobry” „Do widzenia”.
    • Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji- Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek,
    • Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.

  2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
    • Wspólne słuchanie wiersza „Jesień”.
    • Słuchanie krótkich utworów literackich o leśnych zwierzętach „Jesienne opowieści”,
    • Poznajemy owoce - wygląd i smak( jabłko, gruszka, śliwka),
    • Zabawy matematyczne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego: segregowanie kasztanów, liści, orzechów itp.,
    • Czytanie bajek: „Z wizytą w zagrodzie”, „ Rzepka i inne bajki” i wierszy: „Warzywa”, „Jabłonka”,
    • Zabawa „Porządkujemy zabawki” – klasyfikowanie przedmiotów wg cechy jakościowej,
    • Utrwalanie poznanych kolorów przy pomocy owoców i warzyw (czerwone jabłko, żółta gruszka, zielony ogórek),
    • Ćwiczenia warg „Ćwiczymy wargi” (parskanie, całusy itp.),
    • Czytanie wierszy o jesieni: „Jesienne skarby”, „Październik”,
    • „Mały wietrzyk, duży wiatr”- usprawnianie narządów artykulacyjnych - ćwiczenia oddechowe z użyciem piórek,
    • Nauka samogłosek prymarnych (A, U, E) i sekundarnych (I, O, Y).
    • Nauka wiersza „Hopsasa”- ćwiczenia pamięciowe,
    • Ćwiczenia artykulacyjne „Naśladujemy głosy”,
    • Zbieranie kolorowych, jesiennych liści, segregowanie ich według danego koloru,
    • Zabawa „echo” - powtarzanie słów: głośno, cicho, szeptem,
    • Czytanie wierszyków o zwierzętach mieszkających w lesie pt. „Jeż” „Wiewiórka”.

  3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
    • Układanie klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o różnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów,
    • Piramidy, układanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
    • Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” utrwalanie pojęć wysoki, niski
    • Tworzenie prostych budowli z klocków piankowych, waflowych i drewnianych,
    • Zabawa „duże-małe”- nauka klasyfikowania przedmiotów poprzez wkładanie dużych i małych elementów do pudła
    • Zabawa manipulacyjna z użyciem zakręconych labiryntów,
    • Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,
      Praca Plastyczna:
      • Wyklejanie jeża z kolorowego papieru,
      • Kolorujemy kredkami poznane owoce - nauka prawidłowego trzymania kredki,
      • „Brązowy pień”- praca plastyczna rozwijająca wyobraźnię, doskonaląca rozwój motoryki małej, wzmacniająca zmysł dotyku,
      • Malowanie, kolorowanie farbami jesiennych warzyw – marchew, pomidor, ogórek, grzyby,
      • Wyklejanie ogona wiewiórki kawałkami bibuły,
      • Rysujemy i malujemy jesienne pejzaże z wykorzystaniem dłoni i palców- poprawianie sprawności manualnej,
      • „Jesienne stworki”- prace plastyczne z wykorzystaniem kasztanów i plasteliny,

  4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
    • Codzienny pobyt na świeżym powietrzu: hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji. Spacery po okolicy w poszukiwaniu jesiennych skarbów- zbieranie kolorowych liści, kasztanów. Otwieranie oczu i nastawianie uszu na wszystko, co dzieje się w przyrodzie jesienią -obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku: kolor liści, opadanie liści, zwrócenie uwagi na zmieniający się kolor jesiennych liści, chłodniejsze i deszczowe dni;
    • Zabawa ruchowo- naśladowcza „drzewa i liście”
    • Zabawy integracyjne z wykorzystaniem tunelu
    • Gimnastyka poranna- ćwiczenia ogólnorozwojowe (przysiady, podskoki, skłony, rowerek)
    • Zabawy z piłką: turlanie, toczenie,
    • Zabawa ruchowa- „Wyprawa na grzyby”,
    • Zabawa orientacyjno – porządkowa „Słońce świeci – deszczyk pada”, ”Jesienny spacer”,
    • Zabawa naśladowcza do dźwięków muzycznych: zbieranie liści, grzybów, zrywanie jabłek,
    • „Powiew wiatru”- zabawy z chustą animacyjną,
    • Zabawa ruchowa „Jesienny tor przeszkód”,
    • Zabawy na czworakach- przechodzenie przez tunel
    • Ćwiczenia przeciw płaskostopiu- chód we wspięciu na palcach, piętach, chód na krawędziach bocznych stopy, podkurczanie i prostowanie palców stóp,
    • Zabawa z elementami równowagi „Idzie jeż”- przechodzenie slalomem z jabłuszkiem na dłoni.

  5. Zajęcia umuzykalniające:
    • Zabawa grupowa ze śpiewem: „Mało nas…”: integrowanie grupy,
    • Zabawy twórcze z muzyka klasyczną: A. Vivaldi „Cztery pory roku – Jesień”,
    • Wspólne tańce i śpiew do piosenki „Kolorowe listki”,
    • Słuchanie muzyki relaksacyjnej,
    • Wspólne tańce w kole do piosenek o tematyce jesiennej: „Idzie lasem Pani Jesień ”.
    • Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Kolorowe listki”- naśladowanie spadających liści, szumiących drzew,
    • Nauka piosenki: „Zabawy z deszczem”, „Idzie jeż”,
    • Zabawa instrumentami muzycznymi,
    • Zabawy ze śpiewem ( "Kolko graniaste", „Balonik”)
    • Tance do piosenki „Wiewióreczka mała”
    • Zajęcia rytmiki.

  6. Zajęcia paluszkowe:
    • „Kominiarz” - poprawienie sprawności manualnej.