Kształcenie umiejętności słuchania innych - zwracanie uwagi na kolejność wypowiadania się w grupie, nauka sygnalizowania chęci wypowiedzi poprzez podnoszenie ręki do góry.
Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych, wpajanie nawyków grzecznościowych- witamy się i żegnamy z opiekunami i kolegami w żłobku używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”, używania słów: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”.
Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie „Idziemy parami”, siedzenie w kole, czekanie na swoja kolej, dzielenie się z innymi dziećmi zabawkami.
Wpajanie nawyków higienicznych i porządkowych: m. in. mycie rączek i buzi po posiłkach, skorzystaniu z toalety i po spacerze.
Doskonalenie samodzielnego jedzenia - opanowanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków: przyjmowanie właściwej postawy przy stole, posługiwanie się łyżką, widelcem, czekanie aż wszyscy zjedzą posiłek.
Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, części garderoby. Zgłaszanie potrzeb fizjologicznych, a także samodzielne korzystanie z toalety.
Podejmowanie działań na rzecz grupy - utrzymanie porządku wśród zabawek. Rozwijanie umiejętności dłuższego skupiania uwagi na jednej czynności lub zabawie.
Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji- doskonalenie nawyku wspólnej zabawy - zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, bezpieczne i prawidłowe korzystanie z zabawek.
Przyzwyczajanie dzieci do indywidualnej wypowiedzi i wykonywania czynności na forum grupy. Oswajanie z głośnym wypowiadaniem się i prezentowaniem się przed dziećmi i opiekunkami.
Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, pojęć matematycznych, rozwój poznawczy:
Czytanie i próba nauki prostych wierszyków związanych z wiosną „Wiosna”, „Kwiecień”, „Słoneczko coraz wyżej”, „Ślimak” i „Motyl”.
Czytanie bajki „Koszyczek ogrodniczki”- poznanie nazwy warzyw- wzbogacanie zasobów słów.
Otwieranie oczu i nastawianie uszu na wszystko, co dzieje się w przyrodzie na wiosnę: zielone liście na drzewach i trawa, pierwsze kolorowe kwiaty, śpiew ptaków, świecące słońce, tęcza, coraz cieplejsze dni.
Wprowadzenie słownictwa związanego z Świętami Wielkanocnymi: pisanka, koszyczek wielkanocny, zajączek wielkanocny, śmigus-dyngus – zapoznanie z polską tradycją świąteczną.
Wszyscy przygotowujemy się do świąt - Słuchanie opowiadania A. Galicy „Bajeczka wielkanocna”.
Czytanie i próba nauki prostych wierszyków związanych z wiosną „Pisanki”.
Czytanie bajeczek i oglądanie ilustracji ze żłobkowej biblioteczki- opowiadanie przeczytanych bajeczek - rozwijanie mowy biernej i czynnej oraz ćwiczenie pamięci.
Ćwiczenia kształtujące wymowę:
ćwiczenia logopedyczne - „Gimnastyka buzi i języka”- zabawy ćwiczące policzki „Chomik”, „Balon”, „Chudniemy”, „Co się stało z naszymi ustami”, klaskanie językiem, kręcenie kolek językiem.
ćwiczenia oddechowe: „Male i duże piórek podróże ”- doskonalenie umiejętności prawidłowego wdechu i wydechu, wdychanie powietrza przez nos i wydychanie ustami.
ćwiczenia artykulacyjne: zabawa „Co mówią zwierzęta ”- Naśladujemy odgłosy zwierząt (kle kle, kum kum, be be, mu mu).
Czytanie wierszyka „Do biedronki przyszedł żuk”- pogadanka na temat zwierzątek zamieszkujących wiosenna łąkę. Zapoznanie dzieci z postaciami: biedronki, pszczoły.
Obserwacja ptaków- nasłuchiwanie i próba rozpoznawania odgłosów w parku. Wyrabianie pozytywnego stosunku do ptaków: otaczanie opieką gniazd i młodych piskląt.
Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty - rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni.
„Zgadnij co to”- rozpoznawanie po dotyku przedmiotów znajdujących się w pudełku - poznawanie właściwości przedmiotu: kształtu, konsystencji, wydawanego dźwięku.
„Zabawy tematyczne: zabawa w gotowanie, sklep, mechanika, itp. naśladowanie czynności pokazanych przez opiekunkę.
Układanie drewnianych puzzli, układanek - dopasowywanie elementów o różnej wielkości, kształcie i strukturze.
Zabawa „duże-małe”- nauka klasyfikowania przedmiotów poprzez wkładanie dużych i małych elementów do pudła.
Zabawa konstrukcyjna „Domek zająca” - budowanie z użyciem klocków waflowych piankowych lub plastikowych.
„Układamy książki”- segregowanie ich od największej do najmniejszej.
Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie, stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Praca plastyczna:
„Zając” – praca przestrzenna naklejanie gotowych elementów (talerzyk, wąsy, uszy).
„Bocian” – wykorzystanie płatków kosmetycznych i kolorowego papieru.
Wykonanie pracy plastycznej „Baranek” – wyklejanie baranka watą;
„Kolorowe pisanki”- ozdabianie rysunków pisanek przy pomocy kolorowej bibuły i brokatowych ozdób.
Formujemy zawartość Wielkanocnego koszyczka przy pomocy piktogramów: pisanki, baranka, kurczaczka, rozwijając naszą wyobraźnię i zdolności manualne.
Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
Ćwiczenia ortopedyczne: chodzenie na palcach, piętach, chodzenie na zewnętrznych krawędziach stopy.
„Poranna gimnastyka”- ćwiczenia tułowia, skłony, skręty w różnych kierunkach, przód, tył, w prawo, w lewo- doskonalenie motoryki.
Spacery po parku w poszukiwaniu wiosny- obserwujemy zmiany pogodny i szukamy pierwszych wiosennych kwiatów, zielonych listków oraz słuchamy śpiewu ptaków. Zwrócenie uwagi na cieplejszą porę roku, lżejsze ubieranie.
Zabawy na świeżym powietrzu.
Zabawa ruchowo-muzyczna - ”Bociany i Żaby” - naśladowanie chodzenia bociana i skaczącej żabki do piosenki „Zielona wiosna”.
„Ptaszki wracają do gniazd”- zabawa z elementem orientacyjno -porządkowym, ćwiczenie orientacji i reagowania na sygnał.
Zabawa na świeżym powietrzu, na placu zabaw (berek, skłony tułowia, wymachy, podskoki) - doskonalenie umiejętności poruszania się w parach, wdrażanie zasad bezpiecznej zabawy na powietrzu.
Ćwiczenia z elementami czworakowania - przechodzenie przez tunel oraz zabawy z chustą animacyjną.
Zabawa ruchowa z elementami rzutu, celowania- zabawy z piłeczkami „Kto dalej”, „Celuj uważnie, „Podaj-złap”.
Słuchanie piosenek wiosennych „ Bal na łące”, „Maszeruje wiosna”, „Idzie do nas wiosna”, „Witaj wiosno”, Zielona wiosna”, „Kle kle boćku”, „Łączka w kwiatki”, „Kwiecień plecień”.
Zabawa rytmiczna- zabawy uwzględniające naukę elementów tańca, poruszanie się w rytm melodii na palcach, łączenie w pary, w koło, szybka orientacja na zmianę melodii.
„Taniec kwiatów”- dzieci tańczą do piosenek o tematyce wiosennej.
Ćwiczenia słuchowo-rytmiczne- podskoki w rytm klaskania- zwrócenie uwagi na rytm szybki i wolny.
Zapoznanie z nowymi piosenkami „Pisanki”, „Pisanki - kraszanki”, „Witaj Wiosno”,
Zabawy paluszkowe:
„Pięć małpek”, „Ptaszki” Wiosenna burza”- poprawianie sprawności manualnej i ruchowej - wzbogacanie repertuaru ruchów, umacnianie reakcji dziecka na wiersze i historyjki poprzez gesty i ruch.
„Idzie pająk do góry”- samodzielne opowiadanie przez dzieci.
Zabawa paluszkowa „Rodzinka”, „Kominiarz” - wzbogacanie słownictwa dzieci, rozwój mowy.
Utrwalenie zabawy „Pada deszczyk”.
„Masuje, masuje”- budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.
Nauka zabawy paluszkowej „Budujemy dom”, „Kanapka na śniadanie”.