Dzieci na plaży

1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:

  • Przygotowanie do życia w grupie społecznej przez wdrażanie do zgodnej zabawy
  • Nauka poprzez zabawę serdecznych zachowań wobec koleżanek i kolegów. Dbanie o jak najlepszy kontakt dziecka z opiekunką
  • Kształtowanie nawyku mycia rąk i buzi po zabawie, przed i po posiłkach oraz po skończonej toalecie
  • Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych
  • Doskonalenie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków. Właściwe posługiwanie się sztućcami. Zwracanie uwagi na właściwą postawę przy stole
  • Przypominanie o zasadach panujących w grupie - nauka słuchania, gdy mówią inni, cierpliwe czekanie na swoją kolej.
  • Wyrabianie umiejętności zdyscyplinowanego przemieszczania się: „jedziemy pociągiem”, „idziemy parami”
  • Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.

2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:

  • Wprowadzanie słownictwa związanego z Latem – zabawy w ogrodzie , na placu zabaw, odpoczynek nad wodą,
  • Loteryjka obrazkowa – „Co pasuje do lata?” Oglądanie obrazków, nazywanie ich i odpowiednie klasyfikowanie
  • „Zbieramy muszelki” – zabawa liczbowa – utrwalanie nauki liczenia do trzech
  • Czytanie bajek i opowiadań o zróżnicowanej tematyce – odpowiadanie na pytania dotyczące treści
  • Rozmowa z dziećmi na temat różnych form spędzania letniego wypoczynku – rozumienie wyrazu wakacje. Dzielenie się swoimi planami wakacyjnymi
  • Czym jedziemy na wakacje? – rozwiązywanie zagadek związanych z różnymi środkami lokomocji
  • Co jeździ, lata, pływa? – zabawa dydaktyczna. Klasyfikowanie przedmiotów według przeznaczenia
  • „Letnia burza” – ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem piórek
  • Czytanie bajeczek wybranych samodzielnie przez dzieci – próby wypowiedzi na temat przeczytanych utworów – poszerzanie słownictwa

3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:

  • • Układanie klocków o rożnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o rożnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
  • • Piramidy, labirynty – usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • • Puzzle i układanki drewniane – stymulowanie procesów spostrzegania, analizy i syntezy wzrokowej
  • • Budowanie zamków i babek z piasku
  • • Piramidy, wkładanki, obręcze- usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • • Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” utrwalanie pojęć wysoki, niski,
  • • Zabawa manipulacyjna z wykorzystaniem klocków mini wafle
  • • Nawlekanie koralików na sznurek – kształtowanie sprawności manualnej.
  • • Kolorowe Wakacje – malowanie farbami latawca, wyrażanie swojej ekspresji.
  • • Morska przygoda – praca plastyczna przy użyciu: kleju, papieru, bibuły.

4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:

  • Spacery połączone z zabawa na świeżym powietrzu- doskonalenie umiejętności poruszania się w parach i przy wężu; wdrażanie zasad bezpiecznego poruszania się.
  • „Mój kolega robi…” – zabawa ruchowo - naśladowcza . Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał słowny- zabawa „Jedź, stój”
  • Poranna gimnastyka do piosenek „Gimnastyka ważna sprawa”, „Rączki do góry”,
  • Zabawy z piłką: kopanie, rzucanie, turlanie, podawanie.
  • Ćwiczenia muzyczno – ruchowe inscenizowane treścią piosenek, zachęcanie do naśladowania ruchów i gestów opiekuna.
  • Zabawy dowolne na placu zabaw i w ogrodzie
  • „Dziecięce igraszki” – zabawa z wykorzystaniem maty interaktywnej

5. Zajęcia umuzykalniające:

  • Zabawy ruchowe ze śpiewem: „Jeśli humor masz od rana”, „Baloniku”, „Stary Niedźwiedź”, „Kółko graniaste” - integrowanie grupy,
  • Co to za piosenka? – odgadywanie znanych dzieciom piosenek, wspólny śpiew i taniec przy utworach
  • Uczestniczenie w zabawach kołowych ze śpiewem: „Niech żyją wakacje”, „Piłka Oli”
  • Słuchanie muzyki relaksacyjnej,
  • Zabawa instrumentami muzycznymi - próba grania na nich.
  • Zabawy w rytm melodii: łączenie w pary, w koło, zmiany kierunku tańca

6. Zajęcia paluszkowe:

  • „Masuje, masuje”- budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.
  • Utrwalanie wyliczanki „Ten duży”
  • Zabawa paluszkowa „Rodzinka”, „Kominiarz”
  • Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw paluszkowych: „Kanapka”, „Pająk”, „Sroczka”, „Pada deszczyk”