1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:Jesienne liście

  • Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby, samodzielne mycie rączek i buzi po posiłkach oraz po spacerze. Indywidualne próby zgłaszania potrzeb fizjologicznych oraz próby samodzielnego korzystania z toalety.
  • Bawimy się zgodnie i bezpiecznie, szanujemy zabawki i zamieniamy się nimi podczas zabawy
  • Wyrabianie umiejętności zdyscyplinowanego przemieszczania się „Jedziemy pociągiem”,
  • Zapamiętywanie przez dzieci swoich leżaczków i miejsc przy stole oraz wyrabianie umiejętności prawidłowego zachowania się przy stole
  • Wpajanie nawyków grzecznościowych – utrwalenie poznanych słów (proszę, dziękuję, przepraszam)
  • Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: siedzenie w kole, odkładanie zabawek na miejsce, spokojne siedzenie podczas posiłków,
  • Usprawnianie samoobsługi: wspomaganie nauki samodzielności w piciu z kubka, posługiwaniu się łyżką, widelcem,
  • Wpajanie nawyków grzecznościowych, higienicznych i porządkowych: m. in. rytuał powitania i pożegnania, porządkowanie zabawek,
  • Wpajanie nawyków grzecznościowych- witamy się i żegnamy z kolegami w Żłobku używając zwrotów „Dzień dobry” „Do widzenia”.
  • Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji- Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek,
  • Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.

2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:

  • Wspólne słuchanie wiersza „Jesień”.
  • Słuchanie krótkich utworów literackich o leśnych zwierzętach „Jesienne opowieści”,
  • Poznajemy owoce - wygląd i smak ( jabłko, gruszka, śliwka),
  • Zabawy z wykorzystaniem materiału przyrodniczego: segregowanie kasztanów, liści, orzechów itp.,
  • Czytanie bajek: „Z wizytą w zagrodzie”, „ Rzepka i inne bajki” i wierszy: „Warzywa”, „Jabłonka”,
  • Zabawa „Porządkujemy zabawki” – klasyfikowanie przedmiotów wg cechy jakościowej,
  • Utrwalanie poznanych kolorów przy pomocy owoców i warzyw (czerwone jabłko, żółta gruszka, zielony ogórek),
  • Ćwiczenia warg „Ćwiczymy wargi” (parskanie, całusy itp.),
  • Czytanie wierszy o jesieni: „Jesienne skarby”, „Październik”,
  • „Mały wietrzyk, duży wiatr”- usprawnianie narządów artykulacyjnych - ćwiczenia oddechowe z użyciem piórek,
  • Nauka samogłosek prymarnych (A, U, E) i sekundarnych (I, O, Y).
  • Nauka wiersza „ Jeż ”- ćwiczenia pamięciowe,
  • Ćwiczenia artykulacyjne „Naśladujemy głosy”,
  • Zbieranie kolorowych, jesiennych liści, segregowanie ich według danego koloru,
  • Zabawa „echo” - powtarzanie słów: głośno, cicho, szeptem,
  • Czytanie wierszyków o zwierzętach mieszkających w lesie pt. „Jeż” „Wiewiórka”.

    3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:

  • Układanie klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o różnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów,
  • Piramidy, układanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” utrwalanie pojęć wysoki, niski
  • Tworzenie prostych budowli z klocków piankowych, waflowych i drewnianych,
  • Zabawa „duże-małe”- nauka klasyfikowania przedmiotów poprzez wkładanie dużych i małych elementów do pudła
  • Zabawa manipulacyjna z użyciem zakręconych labiryntów,
  • Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,

Praca Plastyczna: 

  • Kolorujemy kredkami poznane owoce - nauka prawidłowego trzymania kredki,
  • Malowanie, kolorowanie farbami jesiennych warzyw – marchew, pomidor, ogórek, grzyby,
  • Wyklejanie postaci wiewiórki kawałkami bibuły,
  • Rysujemy i malujemy jesienne pejzaże z wykorzystaniem dłoni i palców- poprawianie sprawności manualnej,
  • „Jesienne stworki”- prace plastyczne z wykorzystaniem kasztanów i plasteliny,

4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:Jeżyk z grzybem

  • Pobyt na świeżym powietrzu: hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji.
  • Spacery po okolicy w poszukiwaniu jesiennych skarbów- zbieranie kolorowych liści, kasztanów. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku
  • Zabawa ruchowo- naśladowcza „drzewa i liście”
  • Zabawy integracyjne z wykorzystaniem tunelu
  • Gimnastyka poranna- ćwiczenia ogólnorozwojowe (przysiady, podskoki, skłony, rowerek)
  • Zabawy z piłką: turlanie, toczenie,
  • Zabawa ruchowa- „Wyprawa na grzyby”,
  • Zabawa naśladowcza do dźwięków muzycznych: zbieranie liści, grzybów, zrywanie jabłek,
  • „Powiew wiatru”- zabawy z chustą animacyjną,
  • Zabawa ruchowa „Jesienny tor przeszkód”,
  • Ćwiczenia przeciw płaskostopiu - chód we wspięciu na palcach, piętach, chód na krawędziach bocznych stopy, podkurczanie i prostowanie palców stóp,
  • Zabawa z elementami równowagi „Idzie jeż”- przechodzenie slalomem z jabłuszkiem na dłoni.

5. Zajęcia umuzykalniające:

  • Zabawa grupowa ze śpiewem: „Mało nas…”: integrowanie grupy,
  • Zabawy twórcze z muzyka klasyczną: A. Vivaldi „Cztery pory roku – Jesień”,
  • Wspólne tańce i śpiew do piosenki „Kolorowe listki”,
  • Słuchanie muzyki relaksacyjnej,
  • Wspólne tańce w kole do piosenek o tematyce jesiennej: „Idzie lasem Pani Jesień ”.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Kolorowe listki”- naśladowanie spadających liści, szumiących drzew,
  • Nauka piosenki: „Idzie jeż”,
  • Zabawa instrumentami muzycznymi,
  • Zabawy ze śpiewem ( "Kolko graniaste", „Balonik”)
  • Tance do piosenki „Wiewióreczka mała”

6. Zajęcia paluszkowe:Jesienne liście układ do góry

  • „Kominiarz” - poprawienie sprawności manualnej.
  • Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw paluszkowych.
  • Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni do wierszyków: „Rak”, „Sroczka”, „Pająk”.