1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:Dzieci bawią się w śniegu
  • Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby, samodzielne mycie rączek i buzi po posiłkach oraz po spacerze.
  • Doskonalenie czynności samoobsługowych: indywidualne próby zgłaszania potrzeb fizjologicznych oraz próby samodzielnego korzystania z toalety.
  • Bawimy się zgodnie i bezpiecznie, szanujemy zabawki i zamieniamy się nimi podczas zabawy.
  • Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
  • Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „idziemy parami”, siedzenie w kole, odkładanie zabawek na miejsce, spokojne siedzenie podczas posiłków.
  • Przyzwyczajanie dzieci do indywidualnej wypowiedzi i wykonywania czynności na forum grupy. Oswajanie z głośnym wypowiadaniem się i prezentowaniem się przed dziećmi i opiekunkami. Zachęcanie do nawiązywania interakcji z opiekunem i rówieśnikami.
  • Wpajanie nawyków grzecznościowych, higienicznych i porządkowych: m.in. rytuał powitania i pożegnania używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”, mycie rączek i buzi po posiłkach oraz po spacerze, porządkowanie zabawek.
  • Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
  • Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy – rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi angażując je w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek.

  1. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:Kolorowe balony
  • „Kuchareczka” – rozpoznawanie przedmiotów wykorzystywanych w pracach kuchennych. Nazywanie ich i określanie, do czego służą. Przedstawianie dzieciom ilustracji kuchni zapoznanie z jej wyglądem oraz wyposażeniem,
  • „Łyżki”- ćwiczenia klasyfikacyjne - segregacja łyżek według wielkości, prawidłowe posługiwanie się wyrazami: duża, mała. „Pomieszane sztućce”- segregowanie sztućców i rozkładanie ich do odpowiednich pojemników.
  • Słuchanie opowiadań, bajek i wierszy: „Luty”, „Gość”, „Łyżka i widelec”, „Kokardka”, „Ciekawski kotek”, „Leciutki żarcik”, „Bal przebierańców”- kształtowanie wyobraźni oraz odpowiadania na pytania dotyczące tekstu.
  • „Przyjęcie dla lalek” – zabawy tematyczne w kącikach zainteresowań.
  • Czytanie bajek, opowiadań wierszy, baśni: „Obudzona królewna”, „Śnieżka”.
  • „Gdzie schowało się zaczarowane jabłko”- kształtowanie spostrzegawczości oraz orientacji w przestrzeni.
  • Wspólne oglądanie bajek i baśni zgromadzonych w kąciku książki. Dzieci nazywają co widzą na rysunkach.
  • „Czy znasz swoje ciało”- szybka orientacja w schemacie własnego ciała z pokazywaniem i nazywaniem części ciała.
  • „Przeciwieństwa”- dobieranie w pary ilustracji przeciwstawnych np. biały – czarny, cienki – gruby, duży – mały, szeroki – wąski, ciężki – lekki, długi – krótki.

  1. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:Maska
  • „Fasola i Groch” – zabawa manipulacyjna polegająca na segregowaniu nasion i wkładaniu ich do odpowiednich pojemników.
  • Tworzenie prostych budowli z klocków, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, usprawnianie pracy dłoni – palce i nadgarstki.
  • „Bałwanek z wacików” – praca z użyciem wacików kosmetycznych, kolorowego papieru oraz gotowych elementów.
  • „Robimy kluseczki” – lepienie z kolorowej plasteliny.
  • Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt, gwiazda) - celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • „Król i Królowa” – malowanie postaci kolorowymi farbami.
  • „Karnawałowa maska” – ozdabianie maski błyszczącymi elementami.
  • Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni. Zabawa manipulacyjna z użyciem zakręconych labiryntów.
  • Układanie oraz budowanie z klocków piankowych, waflowych i drewnianych o różnej wielkości, ciężkości, strukturze – budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
  • „Niedźwiadek polarny” – przyklejanie futerka misiowi za pomocą białych kawałków bibuły.
  • „Kartka walentynkowa” – naklejanie gotowych elementów.
  • „Zgadnij, co to?” – rozpoznawanie po dotyku przedmiotów znajdujących się w pudełku – poznawanie właściwości przedmiotów: kształtu, konsystencji, wydawanego dźwięku.

  1. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
  • „Posłuszne gazety” – zabawa utrzymująca równowagę i kształtująca prawidłową postawę ciała, zwrócenie uwagi na zmianę tępa w przemieszczaniu się oraz ćwiczeni koordynacji wzrokowej.
  • Przejdź przez tunel – zabawa z elementami czworakowania; zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
  • Pobyt na świeżym powietrzu- wdychanie powietrza nosem i wydychanie ustami, hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji.
  • „Wesołe i smutne kotki”- zabawa z elementami czworakowania wzbogacony o gestykulację mimiki twarzy.
  • „Wędrująca piłka”- nauka przekładania piłki nad głowa oraz pod nogami.
  • „Utrzymaj równowagę”- utrzymanie prawidłowej postawy ciała stojąc na jednej nodze oraz z ramionami wyciągniętymi w bok.
  • Naśladujemy padający śnieg, chodzące pingwiny, ptaszki szukające pożywienia.
  • Gimnastyka – ćwiczenia ortopedyczne: chodzenie na palcach i piętach, chodzenie na zewnętrznych krawędziach stopy.
     
  1. Zajęcia umuzykalniające:
  • Słuchanie piosenek „Z mama w kuchni”, „Grające łyżeczki” ”- kształtowanie poczucia rytmu oraz taniec dowolny.
  • „Taniec łyżki i widelca”- zabawa muzyczno- ruchowa w parach do dowolnej melodii.
  • Ćwiczenia i zabawy muzyczno – ruchowe: marsz w kole wiązanym, marsz dookoła sali pojedynczo w rytmie słuchanej melodii.
  • Wspólne tańce i zabawy ruchowe przy piosenkach: "Tup, Tup, Tup po śniegu", „Zimowa poleczka”, Bałwankowa rodzinka”, „Biały walczyk”, „W karmniku”, „Ptaszki w zimie”.
  • Granie na instrumentach muzycznych. Rozróżnianie dźwięków poszczególnych instrumentów (bębenek, tamburyno, trójkąt, kastaniety).
  • Zabawy grupowe ze śpiewem: „Stary niedźwiedź”, „Kółko graniaste”, „Baloniku nasz malutki”.
  • Słuchanie muzyki relaksacyjnej.

  1. Dzieci bawią się przed domemZajęcia paluszkowe:
  • Zabawa paluszkowa „Rodzinka”, „Kominiarz”, „Sroczka”, „Tu płynie rzeczka”.
  • „Idzie myszka do braciszka” – kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała. Pobudzanie koordynacji wzrokowo-ruchowej (praca oka i ręki jednocześnie).
  • „Masuje, masuje” – budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.
  • Utrwalenie wyliczanki „Ten duży”.
  • Utrwalenie zabawy paluszkowej „Budujemy ciszę”.
  • Nauka zabawy: „Dwie małe rączki klaszczą”.