Doskonalenie samodzielnego jedzenia – opanowywanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków: przyjmowanie właściwej postawy przy stole, posługiwanie się łyżką i widelcem, czekamy aż wszyscy skończą posiłek.
Wpajanie nawyków higienicznych i porządkowych: m. in. mycie rączek i buzi po posiłkach, skorzystaniu z toalety i po spacerze. Wdrażanie do porządkowania zabawek.
Nauka poprzez zabawę serdecznych zachowań wobec koleżanek i kolegów.
Dbanie o jak najlepszy kontakt dziecka z opiekunką.
Zachęcanie do używania słów- proszę, przepraszam, dziękuję w odpowiedniej sytuacji.
Wpajanie nawyków grzecznościowych – witamy się i żegnamy używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”.
Doskonalenie umiejętności związanych z czynnościami dnia codziennego, reagowanie na prośby i polecenia opiekuna.
Dzielenie się zabawkami z drugim dzieckiem.
Rozwiązywanie konfliktów w grupie.
Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, części garderoby.
Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „Idziemy parami”, siedzenie w kole, czekanie na swoją kolej, dzielenie się z innymi dziećmi zabawkami.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
Zabawy w kącikach tematycznych ukierunkowane na naśladownictwo i nazywanie czynności z życia codziennego.
Zimowy krajobraz- zwrócenie uwagi na to co dzieje się za oknem, jaka jest pogoda.
Zachęcanie do wypowiadania wyrazów dźwiękonaśladowczych- opowiadanie prostych historyjek, np. o niedźwiadku- rozmowa z dziećmi.
Zabawa z balonikiem - utrwalanie pojęć Twardy i Miękki, Szorstki i Gładki, Mały i Duży- rozpoznawanie przez dotyk przedmiotów o odpowiednich fakturach i wielkościach.
Nauka krótkich wierszyków o zwierzątkach: „Niedźwiedź”, „Wilk”.
Nauka samogłosek prymarnych (A, U, E) i sekundarnych (I, O, Y);
Ćwiczenia logopedyczne mające na celu prawidłową wymowę:
dmuchanie na piórka, baloniki
puszczanie baniek mydlanych
cmokanie, napinanie policzków
wysuwanie warg do przodu
zwijanie języka w rulonik
Nazywanie części ciała (oko, ucho, noga, brzuch, ręka itp.) w czynnościach pielęgnacyjnych i zabawowych.
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
Układanie drewnianych puzzli, układanek – dopasowywanie elementów o różnej wielkości, kształcie i liczbie.
Dopasowywanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) – celowanie, wkładanie, stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Tworzenie prostych budowli z klocków piankowych, waflowych i drewnianych.
Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni.
„Zgadnij, co to?” – rozpoznawanie po dotyku przedmiotów znajdujących się w pudełku – poznawanie właściwości przedmiotów: kształtu, konsystencji, wydawanego dźwięku.
Prace plastyczne:
Pingwinek – wyklejanie z białych i czarnych kółek papieru pingwina.
Zima – malowanie pastelami suchymi.
Moja twarz – przyklejanie gotowych elementów.
Odbijanie pieczątek na białej kartce.
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
Ćwiczenia ortopedyczne: chodzenie na palcach i piętach, chodzenie na zewnętrznych krawędziach stopy.
Ćwiczenia ruchowe z użyciem instrumentów muzycznych.
Ćwiczenia w chodzeniu z utrzymaniem równowagi – chodzenie z woreczkiem na głowie.
Pobyt na świeżym powietrzu: hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku.