Zachęcanie do dzielenia się zabawkami i współpracy z innymi dziećmi podczas zabaw przez podawanie innemu dziecku zabawki, wymienianie się zabawkami
Stwarzanie dzieciom przyjaznej, spokojnej atmosfery poprzez: bliski, indywidualny kontakt , wsparcie emocjonalne w trudnych dla dziecka momentach, uwzględnianie potrzeb i możliwości indywidualnych każdego dziecka
Budowanie poczucia bezpieczeństwa u dziecka poprzez uporządkowany rytm dnia, stałe pory snu, zabawy, posiłków, wsparcie emocjonalne dziecka, jak również stawianie jasnych oczekiwań, granic
Wdrażanie do nocnikowania
Nauka prawidłowych zachowań podczas spacerów
Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie; „jedziemy pociągiem”, siedzenie w kole, trzymanie się za rączki, czekanie na swoją kolej, spokojne siedzenie podczas posiłków
Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, pojęć matematycznych, rozwój poznawczy:
Czytanie bajek i krótkich wierszyków o tematyce jesiennej,
Oglądanie ilustracji przedstawiających jesienny las, park, zwierzęta związane z jesienią – wiewiórka, jeż, sowa, dzięcioł,
Wprowadzanie słownictwa związanego z lasem, jesienią – rozwój mowy biernej, rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego,
Zapoznanie dzieci z darami jesieni. Zabawa dydaktyczna „Jaki to owoc/warzywo?” – poszerzanie słownika czynnego i biernego
Dalsza nauka rozumienia nakazów i zakazów: „podaj”, „nie wolno”
Naśladowanie prostych ruchów ciała, np. kręcenie głową oznacza „nie wolno” oraz proste czynności typu pożegnanie „papa”, podanie rączki. Opiekunka pokazuje i zachęca do powtarzania gestów
Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
Zachęcanie do szeregowania i piętrzenia klocków – ćwiczenie umiejętności manipulacji specyficznej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, precyzyjnego kontrolowania ruchów
Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
Piramidy, układanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
Układanie 2 elementowych puzzli piankowych – rozwijanie wyobraźni i myślenia oraz koordynacji ruchowej podczas doboru odpowiednich części układanki,
Próby rysowania kredkami po kartce papieru – ćwiczenie koordynacji ruchowo – wzrokowej,
Malowanie farbami, odbijanie stempelków,
Zabawy tematyczne: zabawa w gotowanie, sklep, mechanika, itp. – naśladowanie czynności pokazanych przez opiekunkę
Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
Toczenie piłek w dowolnym kierunku – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
Ogólnorozwojowe ćwiczenia gimnastyczne, kładące nacisk na rozwój mięśni, utrwalające prawidłową postawę ciała, dynamikę ruchów, ogólną aktywizację dzieci
Zabawa ruchowa Kolorowe listki, taniec z listkami, zachęcanie dzieci do wykonywania prostych ruchów, naśladowania gestów opiekunki oraz świadomego kontrolowania ciała: machanie rączkami, obrót, podskok
Ćwiczenia przeciw płaskostopiu: chód na palcach, pietach, na krawędziach bocznych stopy, chodzenie po jeżykach
Codzienny pobyt na świeżym powietrzu: hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku