Kontynuowanie kształtowania nawyków grzecznościowych podczas kontaktów z dorosłymi i rówieśnikami: " proszę, dziękuję, przepraszam", stosowanie prawidłowych zachowań.
Utrwalanie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy; uczymy się szanowania zabawek, a także zasad korzystania z nich.
Doskonalenie czynności samoobsługowych: sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych, proszenie o dokładkę posiłku, ćwiczenie samodzielnego jedzenia i picia.
Podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
Zapoznanie dzieci z pojęciem emocji, uczuć na prostych przykładach (jestem szczęśliwy-uśmiecham się, jest mi smutno-płaczę, jestem zły – krzyczę ).
Wpajanie nawyków grzecznościowych- witamy się i żegnamy z kolegami w Żłobku używając zwrotów „Dzień dobry” „Do widzenia”.
Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekunki.
Zabawy naśladowczo-tematyczne: Kształtowanie umiejętności naśladowania czynności życia codziennego poprzez zabawę w kącikach tematycznych: wchodzenie w role społeczne, próby współdziałania z rówieśnikami, ształtowanie wyobraźni.
Utrzymanie porządku w kącikach zabaw-zachęcanie poprzez pokaz i pochwałę do układania zabawek na wyznaczone miejsca.
Próby samodzielnego rozbierania i ubierania się: ściągamy buciki, zakładamy i ściągamy czapki, kurtki.
Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:
Doskonalenie umiejętności określania położenia elementów w przestrzeni, bierne posługiwanie się określeniami: nad, pod, obok.
Bogacenie estetycznych przeżyć dziecka przez poznawanie takich wartości wizualnych jak barwa, kolor, kształt.
Pogadanka z pomocą ilustracji na temat jesiennej pogody, rozróżnianie zjawisk atmosferycznych: deszczu i słońca.
Indywidualne rozmowy z dzieckiem, zwracanie uwagi na poprawną wymowę.
Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
Budowanie wiejskiej zagrody z klocków.
Zabawa rozwijająca zmysł dotyku "Co ukryło się w dziupli”.
Zabawy z piłką: turlanie, toczenie.
Układanie klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o różnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
Piramidy, układanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo - ruchowej.
Zabawa manipulacyjna z użyciem zakręconych labiryntów.
Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Układanie puzzli i układanek drewnianych.
Praca plastyczna: „Piesek” - metoda wydzieranka z kolorowego papieru.
Deszczowy krajobraz. Pokrywanie krajobrazu na kartce kroplami deszczu z farby niebieskiej – malowanie palcami.
Malowanie farbami za pomocą pędzla zwierząt z domowej zagrody.
„ Na wiejskim podwórku „ - kolorowanie kredkami wybranego zwierzątka.
Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo–fizycznego i zdrowotnego:
Naśladujemy: kołyszące się na wietrze gałązki drzew, padający deszcz.
Zabawa ruchowa "Kotki przechodzą przez płotek". Dzieci na czworakach udają kotki, jedno po drugim omijają płotek utworzony z krzesełek( ćwiczenia mięśni grzbietu, kończyn dolnych i górnych).
Zabawa ruchowa "Coś Ty kotku chciał?"-podczas recytacji przez opiekunkę wiersza J.Tuwima "Kotek" dzieci naśladują zachowanie kotka: śpią, budzą się, wyciągają grzbiet w górę, piją mleczko, naśladują odgłosy kotka (miau).
Zabawa ruchowa " koniki"- dzieci stoją obok krzesełek, trzymając się jedną ręką za oparcie. Na podany sygnał zginają jedną nogę w kolanie unosząc ją wysoko jak koniki(wyrabianie równowagi przy staniu na jednej nodze, wzmacnianie mięśni brzucha i kończyn dolnych).
Zabawa ruchowa przy wyliczance: "Jedzie, jedzie pan".
Zabawa ruchowa "Pieski śpią"- dzieci w siadzie klęczącym opierają głowę na dłoniach -"pieski śpią". Na sygnał opiekunki "pieski" budzą się i w klęku podpartym szczekają: hau, hau, hau (Ćwiczenie mięśni grzbietu i mięśni narządów mowy poprzez powtarzanie zgłoski "hau").
Zabawy z piłeczkami-dzieci poruszają się na czworakach naśladując pieska. Popychają przed sobą piłeczki, na podany sygnał, dzieci siadają i podnoszą piłeczki, by pokazać, że żadna nie zginęła(Ćwiczenie uwagi, zręczności, kończyn dolnych i górnych).
Ogólnorozwojowe ćwiczenia gimnastyczne, kładące nacisk na globalny rozwój mięśni, utrwalające prawidłową postawę ciała, dynamikę ruchów, ogólną aktywizację, „rozruszanie” dzieci.
Spacery po jesiennym parku.
Zajęcia umuzykalniające:
Zachęcanie dzieci do klaskania w rączki, poruszania się w takt muzyki podczas słuchania piosenek.
Wspólne tańce przy piosenkach: "My jesteśmy kotki dwa", "Kotek kłopotek"
Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Kolorowe listki”- naśladowanie spadających liści, szumiących drzew.
Zapoznanie z nowymi piosenkami: „Wujek Donald farmę miał ”, „Koza”.
Cicho – głośno” „ Wolno - szybko”. Gra na instrumentach perkusyjnych we wskazanym przez nauczyciela tempie.
Zabawy paluszkowe:
„Co robi moja ręka”- usprawnianie motoryki małej, rozwijanie koncentracji i uwagi;
Tu jest grota. (pokaż pięść) W środku miś (zegnij kciuk i wsadź pod złożone palce) Proszę, misiu, na dwór wyjdź (zastukaj w pięść) O! Wyszedł miś. (wysuń kciuk)
„Małe rączki” - budowanie pozytywnych emocji u dzieci;
Dwie małe rączki klaszczą A czasem się pogłaszczą W kolanka zastukają I dzieciom pomagają.