Kwiatki

1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:

  • Wpajanie nawyków grzecznościowych, higienicznych i porządkowych: m. in. rytuał powitania i pożegnania, porządkowanie zabawek, mycie rączek przed i po posiłku oraz po spacerze, nocnikowanie
  • Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie, kontynuacja sprawnego poruszania się w grupie podczas wyjścia na plac zabaw i do parku, doskonalenie umiejętności bezpiecznej zabawy na świeżym powietrzu: „Jedziemy pociągiem”, „Idziemy parami”
  • Usprawnianie samoobsługi: kontynuacja wspomagania nauki samodzielności w piciu z kubka, posługiwaniu się łyżką
  • Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby, samodzielne mycie rączek i buzi. Indywidualne próby zgłaszania potrzeb fizjologicznych oraz próby samodzielnego korzystania z toalety.
  • Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji- Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek.
  • Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.

2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:

  • Słuchanie wiersza „Letni wietrzyk”- Dzieci naśladują szum i świst wiatru, naśladują ruchem ust silny wiatr i lekki wiaterek
  • „Już za parę dni, za dni parę…Wakacje”- rozmowy na temat wakacji. Omówienie sposobów spędzania wolnego czasu- nad jeziorem, w górach, nad morzem, w lesie.
  • Gromadzenie słownictwa związanego z wakacjami: np. lato, las, woda, góry, morze, jezioro.
  • Wspólne przeglądanie książeczek z żłobkowej biblioteczki „Oglądamy ulubione bajki”,
  • Utrwalanie poznanych kolorów ( żółty, czerwony, niebieski, zielony)
  • Ćwiczenia językowe „Mówimy szeptem”
  • BiedronkaZabawa „Magiczne słowa”- utrwalenie poznanych magicznych słów „proszę”, „dziękuje”, „przepraszam” oraz „dzień dobry”, „do widzenia”
  • Zabawa w kącikach tematycznych: kuchennym, lalek (prasowanie, karmienie, usypianie, spacery z wózkami)
  • Ćwiczenia kształtujące wymowę:
    • ćwiczenia logopedyczne- „Gimnastyka buzi i języka”- zabawy ćwiczące policzki „Chomik”, „Balon”, „Chudniemy”, „Co się stało z naszymi ustami”, klaskanie językiem, kręcenie kolek językiem, rureczka,
    • ćwiczenia oddechowe: „dmuchawce, latawce”- dmuchanie płatków kwiatów, dmuchawców podczas pobytu na świeżym powietrzu, dmuchanie baniek mydlanych- doskonalenie umiejętności prawidłowego wdechu i wydechu,
    • ćwiczenia dźwiękonaśladowcze: naśladowanie odgłosów zwierząt.

3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:

  • Układanie klocków o rożnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o rożnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów- rozwijanie wyobraźni przestrzennej
  • Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Żółte kwiatkiBudownictwo w piasku- robienie babek z użyciem foremek, przesiewanie oraz przesypywanie piasku,
  • Układanie foremek (od największej do najmniejszej),
  • Praca plastyczna:
    • ozdabianie sylwetki latawca za pomocą kolorowych kawałków bibuły
    • „Czym jedziemy na wakacje”- malowanie kredkami oraz farbkami pojazdów: samochód, pociąg, samolot, autobus

4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:

  • Spacery połączone z zabawa na świeżym powietrzu- doskonalenie umiejętności poruszania się w parach, wdrażanie zasad bezpiecznej zabawy na powietrzu, podziwianie otaczającej przyrody.
  • Zabawy na placu zabaw
  • Zabawa „Autobus”- dzieci spacerują po sali do piosenki
  • „Kola autobusu kręcą się” naśladując jeżdżący autobus
  • „Samolotem dookoła świata”- zabawa ruchowa, podczas której dzieci naśladują lot samolotem,
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Jedzie pociąg”- dzieci poruszają się po sali udając wagoniki przy piosence „Pociąg”
  • ćwiczenia ruchowe z narracją o tematyce letniej, wykorzystujące różne płaszczyzny w przestrzeni:- leżę na plaży ,chodzę po górach ,pływam w jeziorze .
  • Zabawy ruchowo- naśladowcze w kole: „Deszczyk pada", „Wieje wiatr", „Słoneczko świeci", „Burza".
  • Zabawa ruchowo-muzyczna -Naśladowanie latających motylków, pszczółek w rytm muzyki,
  • Zajęcia gimnastyczne: robimy rowerki, pajacyki, podskoki, maszerowanie, turlanie po podłodze

5. Zabawy paluszkowe:

  • „Paluszek i gruszka”, „Auto”- repertuaru ruchów, umacnianie reakcji dziecka na wiersze i historyjki poprzez gesty i ruch.

Chłopiec z dziewczynką odbijają piłkę6. Zajęcia umuzykalniające:

  • Wspólne tańce do piosenek „Lato, Lato”, „Łączka w kwiatki”, „Przyjaciel motyl”, „Stokrotka”, „Bal na lace”, „Niech żyją wakacje”, „Bursztynek”, „Letni deszczyk”.
  • Ćwiczenia słuchowo-rytmiczne- podskoki w górę w rytm klaskania,
  • Słuchanie muzyki relaksacyjnej
  • Poznawanie dźwięków instrumentów, próby grania na nich.
  • Zajęcia rytmiki.